EY ROMANIA

  |  2015-06-10

Noul Cod fiscal aduce provocari suplimentare pentru industria farmaceutica din Romania

Noul Cod fiscal aduce schimbari majore inclusiv pentru piata farmaceutica. Modul in care vor reusi marii jucatori de pe aceasta piata sa gestioneze avantajele si dezavantajele pe care le aduce noua legislatie fiscala va avea un impact semnificativ asupra performantei financiare a acestora.

„Mediul de afaceri trebuie sa faca fata schimbarilor fiscale majore cu care se confrunta. Un nou Cod fiscal urmeaza sa fie publicat si numai contribuabilii pregatiti pentru aceste schimbari vor putea beneficia de avantajele pe care acestea le ofera si, in acelasi timp, diminua eventualele consecinte negative. Observam in plus si efectul intensificarii controalelor fiscale la nivelul contribuabililor. Industria farmaceutica se confrunta din plin cu aceste provocari datorita complexitatii reglementarilor legislative care o definesc”, precizeaza Miruna Enache, Partener in cadrul departamentului de Asistenta fiscala al EY Romania.

 

Clawback-ul ramane in continuare cel mai dezbatut subiect din industria farmaceutica. Introducerea contractelor cost-volum pentru medicamentele inovative poate avea implicatii fiscale pentru detinatorul nerezident de autorizatie de punere pe piata, prin prisma activitatilor desfasurate de reprezentantul legal.

 

Publicitatea la medicamentele de uz uman
O noua dilema a industriei farmaceutice este generata de prevederile Ordinului 194/2015 (Normele pentru evaluarea si avizarea publicitatii la medicamentele de uz uman) si modalitatea prin care acestea pot fi intercorelate cu prevederile fiscale. Ordinul 194/2015 introduce obligatia raportarii catre ANMDM a sponsorizarilor si a altor tipuri de cheltuieli efectuate in relatia cu profesionistii din domeniul medical.

 

„Daca acest Ordin include anumite actiuni de sponsorizare in contextul definitiei publicitatii pentru medicamente, Codul fiscal separa clar cele doua tipuri de cheltuieli, tratamentul fiscal fiind diferit. Astfel, la momentul actual s-au intensificat discutiile privind criteriile necesare in industria farmaceutica pentru delimitarea activitatilor de publicitate fata de cele de sponsorizare. Se ridica intrebarea cum si daca autoritatile fiscale vor aborda aceasta legislatie specifica industriei in cadrul unui control fiscal”, a mentionat Carmen Afanasenco, Manager in cadrul departamentului de Asistenta fiscala.

 

Distinctia intre o activitate dependenta si una independenta
Proiectul noului Cod fiscal include si modificari care se refera la criteriile prin care se va distinge intre o activitate dependenta si una independenta.

 

„In ultima perioada, o serie de controale fiscale au vizat si contribuabilii din industria farmaceutica, iar subiectul privind diversele forme de colaborare a reprezentant un punct nevralgic in cazul unora. Astfel, numeroase companii sunt interesate de prevederile proiectului de lege privind anularea unor obligatii fiscale, aflat in curs de dezbatere in Camera Deputatilor. Desi interesul este de a avea criterii clare pentru clasificarea unei activitati ca activitate independenta, apreciem ca subiectul privind diversele forme de colaborare si implicatiile fiscale va ramane si dupa publicarea noului Cod fiscal unul de actualitate, provocarile practice neputand fi eliminate in totalitate”, a explicat Inga Tigai, Manager in cadrul departamentului de Impozit pe venit si contributii sociale.

 

Modificarea gradului de risc
Tendinta organelor fiscale de a modifica gradul de risc al contribuabililor incadrati la gradul de risc mic la gradul de risc mare se manifesta din ce in ce mai pregnant in ultima perioada. Schimbarea gradului de risc are drept consecinta solutionarea Deconturilor negative cu optiune de rambursare a TVA cu control anticipat in loc de control ulterior, ceea ce duce la intarzierea in rambursarea TVA. Totodata, Ordinul 2906/2014 da o noua intelegere notiunii de lipsa a unui act administrativ fiscal, defavorabila contribuabilului - tacerea administratiei nemaiputand fi practic contestata in instanta de contencios administrativ.

 

“Contestarea masurii de modificare a gradului de risc este o procedura netransparenta intrucat nu este comunicata contribuabilului. O asemenea masura ridica dificultati practice majore in ceea ce priveste contestarea sa in lipsa unui act administrativ specific care sa poata fi contestat existand riscul respingerii unui asemenea demers ca inadmisibil.” A declarat Emanuel Bancila, liderul practicii de litigii fiscale din cadrul Radu si Asociatii SPRL, casa de avocatura asociata EY in Romania.

 

Toate aceste aspecte au fost discutate impreuna cu 50 de directori, manageri si specialisti din cadrul marilor companii din industria farmaceutica in cadrul seminarului dedicat industriei farmaceutice organizat de EY Romania in data de 4 iunie 2015. Consultantii EY si reprezentantii industriei au participat la dezbateri, pentru a identifica pasii de urmat pentru respectarea legislatiei in vigoare si altor aspecte fiscale importante in contextul tendintelor de modificare a prevederilor fiscale.

 

Pentru mai multe informatii despre agenda seminarului si vorbitori, va rugam sa accesati: http://www.eyromania.ro/evenimente/industria-farmaceutic%C4%83-%E2%80%93-provoc%C4%83ri-fiscale.
 

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.
 

TOP COMPANII din MANUFACTURE OF EQUIPMENT FOR CONSTRUCTION INDUSTRY (2014)
Scoring Methodology by ERNST&YOUNG


 
#
NUME COMPANIE
SCORING TOTAL MCR
 
1 CAMERON ROMANIA SRL 4,2500
2 ROMSTAL IMEX SRL 3,1875
3 MAKITA EU SRL 3,1625
4 TERRA ROMANIA UTILAJE DE CONSTRUCTII SRL 3,0750
5 MARCOM R.M.C. 94 SRL 3,0750
6 BERGERAT MONNOYEUR SRL 3,0125
7 COMELF SA 2,9750
8 HONEST GENERAL TRADING SRL 2,7250
9 SECPRAL PRO INSTALATII SRL 2,6375
10 BRODRENE DAHL SRL 2,5750