ERNST & YOUNG SRL

  |  2014-02-21

Perspective de crestere modesta in domeniul asigurarilor in 2014

Asigurarile de viata si non-viata vor cunoaste o crestere modesta in 2014, pe fondul anuntatei relansari economice din Zona Euro, se arata in studiul EY - European insurance outlook 2014

Pagina 1/2
 1 2   

Se estimeaza ca va creste cererea pentru produsele de pensii, in conditiile in care veniturile personale si bunastarea generala a consumatorilor e in crestere, iar 20% din populatia Zonei Euro are peste 65 de ani si un numar tot mai mare de persoane ajung la varsta pensionarii in fiecare an.

 

Pe de alta parte, constientizarea expunerii financiare la pagubele produse de dezastrele naturale va atrage dupa sine o crestere a interesului pentru produsele de asigurari impotriva dezastrelor, mai ales ca urmare a inundatiilor deosebit de grave si a furtunilor de iarna care au lovit Europa in 2013. 

 

Desi estimarile de crestere a primelor reprezinta o veste binevenita, ratele scazute ale dobanzilor vor ramane, pe mai departe, o provocare deosebita pentru companiile de asigurari de viata din Zona Euro, in conditiile in care acestea fac deja eforturi sa mentina un echilibru intre garantiile pentru investitii si randamentul activelor lor curente. Aceasta problema este deosebit de acuta in cazul Germaniei, unde proportia vanzarilor de asigurari cu garantii este mai mare decat in multe alte piete europene.

 

Mentinerea ratei scazute a dobanzii reprezinta o amenintare majora pentru modelele de business ale companiilor de asigurari de viata din Europa, atragand dupa sine o reducere a veniturilor din investitii si a marjelor de profit ale produselor. Pentru a putea supravietui in acest context, companiile de asigurari de viata vor fi nevoite sa-si restructureze portofoliile de produse.

 

Presiunea extraordinara exercitata asupra bilantului de obligatiile aferente produselor garantate ii va determina pe asiguratori sa se concentreze tot mai mult pe produsele prin care o mai mare parte din riscuri se transfera catre asigurati. Un studiu recent al pietei asigurarilor de viata din Europa, realizat de Linklaters, evidentiaza faptul ca 62% dintre asiguratori si-au redefinit produsele, astfel incat sa reduca din beneficiile asiguratilor. In cazul in care actualele conditii de rata a dobanzii vor persista, tot mai multi asiguratori vor urma acest exemplu. Astfel,  56% din respondentii din randul asiguratorilor au afirmat ca vor fi nevoiti sa-si revizuiasca radical modelele de afaceri. In plus, aproape jumatate dintre respondenti si-au exprimat ingrijorarea ca Europa ar putea inceta sa mai fie o piata viabila pentru asigurarile de viata.

 

Doua segmente de clienti in vizor: populatia care inainteaza in varsta si persoanele fizice si juridice pentru asigurarile non-viata

 

Pentru 2014, este estimata o crestere cu 4% a numarului de persoane in varsta de 65 de ani sau peste in Uniunea Europeana, intr-o perioada in care masurile de austeritate continua sa contracteze suportul social. Scaderea nivelului de suport social determina o crestere a nevoii de asigurare a unui venit in urma retragerii din activitate, de produse de asigurare medicala si de ingrijire pe termen lung, cat si de servicii de consiliere. Aceste oportunitati variaza in functie de conditiile demografice si de reglementare locale, ceea ce impune asiguratorilor nevoia de a efectua evaluari ale zonelor care ofera cea mai mare oportunitate de crestere.

 

Pe masura ce bunastarea generala a consumatorilor se imbunatateste, se observa si o crestere a cererii pentru masini si alte bunuri. Vanzarile auto din Germania s-au stabilizat si, potrivit Federatiei Germane de Automobile, se prevede o crestere pentru anul 2014. Spania, Portugalia si Grecia au intregistrat o crestere de doua cifre a inmatricularilor de vehicule noi, ceea ce a dus la o crestere a vanzarilor de asigurari auto sau de alte asigurari non-viata.

 

Pierderile de 300 milioane de lire sterline (494 milioane USD) cauzate in Anglia de furtunile din 2013 si pagubele intre 3 milarde de euro (4 miliarde USD) si 6 miliarde de euro (8 miliarde de USD) cauzate de inundatiile din Europa Centrala au dus la cresterea constientizarii populatiei dar si a companiilor in legatura cu necesitatea asigurarii proprietatilor. Pe de alta parte, stirile legate de bresele de securitate si furturile de identitate au dus la cresterea pietei pentru produse de protectie impotriva riscurilor informatice, personale sau comerciale.

 

Odata cu imbunatatirea conditiilor de crestere, asiguratorii de succes vor fi mai disciplinati in privinta profitabilitatii companiei si alocarii de capital. Pe masura ce consumatorii europeni devin tot mai increzatori in situatia lor financiara si au posibilitatea de a achizitiona tot mai multe asigurari datorita imbunatatirii conditiilor economice, asiguratorii ar putea intra intr-o competitie a preturilor pentru a impulsonia cresterea vanzarilor. Scadera preturilor, dar si alte eforturi facute pentru a castiga cota de piata sunt observabile deja pe piata asigurarilor auto, din anumite tari. in cazul asigurarilor non-viata, utilizarea in crestere a site-urilor care permit compararea ofertelor pune si mai multa presiune pe pret. Rata scazuta a dobanzii pune si ea presiune pe diversificarea investitiilor unui asigurator, afectand profitabiliatea unor produse de viata. Prin urmare, asiguratorii au in fata inca un an in care profitabilitatea s-ar putea sa fie greu de atins.

 

Pagina 1/2
 1 2   

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.