2017- ultimul an de preturi reglementate la electricitate; concurenta intre furnizori devine acerba

Concurenta dintre furnizorii de energie va fi acerba in acest an, in conditiile in care, de la 31 decembrie 2017, piata va fi complet liberalizata.

Pagina 1/2
 1 2   

"In 2017, competitia intre furnizori va creste foarte mult. Si acum este acerba, se duc adevarate lupte intre furnizori. Marjele sunt foarte mici, asa ca toti furnizorii se vor lupta sa creasca volumul de electricitate prin atragerea de noi clienti", a declarat Ion Lungu, presedintele Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER), la finele lunii decembrie.


Potrivit acestuia, consumatorii sunt din ce in ce mai sofisticati, odata cu cresterea gradului de informare, iar pretentiile lor cresc. "Preturile vor fi destul de apropiate si feelingul meu este ca nu vor fi volatile. Consumatorii nu se vor uita doar la preturi, iar furnizorii trebuie sa le ofere si altceva, servicii de calitate si amabilitate. Trebuie construita o relatie de incredere cu clientul. Foarte importanta va fi etica in afaceri", a mai spus presedintele AFEER.


Ce inseamna liberalizarea


Consumatorii casnici din Romania nu sunt obisnuiti cu ideea de liberalizare, concept care in alte tari europene este implementat de 10-15 ani. Romanii au un furnizor traditional, in functie de zona geografica (Electrica, CEZ, Enel, E.ON) si li se pare o noutate faptul ca primesc oferte din partea altor companii.


Teoretic, fiecare roman a fost liber sa-si schimbe furnizorul de electricitate inca din 2007, cand activitatea de distributie a energiei au fost separata de cea de furnizare, odata cu implementarea unei directive europene. Practic, lumea nu a fost prea interesata sa-si schimbe furnizorul traditional de energie, pentru ca nimeni nu-i oferea un pret mai bun decat cel reglementat.
In 2012, Guvernul Romaniei a convenit cu Fondul Monetar International si cu Banca Mondiala un calendar de liberalizare totala a pietei, lucru care se va intampla la 31 decembrie 2017.


Odata cu apropierea acestui termen, furnizorii vin cu oferte din ce in ce mai atractive, unele dintre ele mai mici decat pretul reglementat din prezent. In acelasi timp, pe langa furnizorii traditionali, pe piata au intrat si alte companii care nu se ocupau pana acum cu livrarea de energie si au inceput sa isi atraga clienti prin preturi scazute.


Atentie la ofertele prea atractive


Unele oferte includ chiar perioade in care compania promite factura zero. Consumatorii trebuie sa stie, insa, ca asa ceva nu este posibil. In factura, pe langa pretul energiei, consumatorul plateste contributia pentru cogenerare si cea pentru certificatele verzi, precum si acciza, asa ca, cel mult, doar pretul propriu-zis al energiei este zero, nu factura finala. Astfel de oferte sunt ilegale, deoarece compania este obligata sa informeze consumatorii despre aceste lucruri.


Pe de alta parte, promotiile sunt pe perioade limitate de timp si niciun furnizor nu explica ce se va intampla dupa acea perioada, care va fi pretul de furnizare.


Aceste aspecte au fost subliniate si de presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE), Niculae Havrilet, intr-un interviu acordat AGERPRES in luna mai a anului trecut.
El a aratat ca, desi unele oferte sunt atractive la o prima vedere, este bine sa ne asiguram ca acestea au conditii avantajoase pe intreaga perioada a contractului si ca respecta prevederile legale in domeniu. Este vorba despre posibile oferte in care nu sunt cuprinse informatii privind valoarea certificatelor verzi sau contributia de cogenerare. Iar orice promisiune de neplata a unor astfel de taxe venita din partea vreunui furnizor nu trebuie luata in consideratie, pentru ca nu respecta legislatia in domeniu. Furnizorul nu poate scuti clientii finali casnici de la plata acestor taxe, deoarece acestea sunt obligatii stabilite prin lege, a sustinut seful ANRE.


Havrilet recomanda consumatorilor ca, in cazul in care aleg sa incheie un contract cu un nou furnizor, sa fie atenti la pret, la durata contractului, la conditiile si modalitatile de plata, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile si obligatiile, inclusiv la clauzele penalizatoare. Alte clauze contractuale care necesita atentie sunt si conditiile in care partile pot renegocia clauze din contract, conditiile de incetare a contractului, precum si clauze care pot produce efecte si dupa incetarea contractului.


Consumatorii nu sunt obligati sa incheie noi contracte


Competitia dintre furnizori genereaza si un alt gen de tertipuri, de data aceasta din partea furnizorilor traditionali, care nu vor sa piarda clienti. Unii dintre acesti furnizori au informat consumatorii ca trebuie sa incheie noi contracte, odata cu liberalizarea pietei. Nimic mai fals, spun autoritatile. Consumatorii nu trebuie sa faca nimic, ei au dreptul de a ramane alimentati de aceeasi companie, cu acelasi contract.

Pagina 1/2
 1 2   

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.
 

TOP COMPANII din FRUITS & VEGETABLES (2016)
Scoring Methodology by ERNST&YOUNG


 
#
NUME COMPANIE
SCORING TOTAL MCR
 
1 MICROFRUITS SRL 3,0000
2 OZR FRUIT SRL 2,0000
3 G&A FRUIT BUSINESS SRL 2,0000
4 UNIFRUTTI IMPEX SRL 2,0000
5 KAREMA FRUCT SRL 2,0000
6 ALGIDA CENTER SRL 2,0000
7 HORTIFRUCT SRL 2,0000
8 AGRICANTUS SRL 2,0000
9 TUROKA FRUCT SRL 2,0000
10 PIEMONTANA LOGISTIC SRL 2,0000