CONSTANTIN MAGDALINA

  |  2017-06-14

Cum gestionezi costul calitatii scazute?

Este relevant pentru companii sa foloseasca in estimarea valorii unui produs/serviciu instrumentul costului calitatii scazute (cost of poor quality – COPQ), asa cum este cunoscut in metodologia Six Sigma.

Pagina 1/2
 1 2   

Multi dintre noi suntem implicati sau realizam procese fara ca macar sa ne gandim ca facem asta. Pur si simplu ne desfasuram activitatea. In baza folosirii unor resurse ne asteptam la anumite rezultate. In mediul de afaceri exemple de astfel de procese sunt: recrutarea personalului, facturarea, realizarea de cercetari, reconcilierea conturilor.


Un proces este o serie repetata si sistematica de activitati acolo unde intrarile (resursele folosite) sunt modificate pentru un rezultat cu valoare pentru companie. Valoarea rezultatului este data, printre altele, si de costul necesar pentru realizarea acestuia.


De aceea este relevant pentru companii sa foloseasca in estimarea valorii unui produs/serviciu instrumentul costului calitatii scazute (cost of poor quality – COPQ), asa cum este cunoscut in metodologia Six Sigma. Acest instrument reprezinta o oportunitate de optimizare financiara prin reducerea costurilor tangibile sau intangibile. COPQ masoara reducerea profitului din cauza erorilor/defectelor sau altor ineficiente ale procesului, pe care vrem sa le eliminam.


4 elemente compun COPQ


1. Costurile externe – costuri asociate produsului final relevante pentru consumator. De exemplu: garantia, costurile de returnare si taxele postale


2. Costurile interne – generate de posibilitatile de eroare identificate intr-un proces din cadrul companiei. De exemplu: dispozitive de avertizare si prevenire a erorilor.


3. Costurile de preventie – costuri asociate calitatii produsului, vazute drept o investitie pe care companiile o fac pentru a asigura calitatea produselor. De exemplu: certificarea furnizorilor.


4. Costurile de detectie – costurile asociate inspectiilor si auditarii produselor/serviciilor. De exemplu: auditarea furnizorilor, sortarea componentelor intrate.


Deoarece COPQ (costul calitatii scazute) este un instrument ce reprezinta o oportunitate pentru reducerea costurilor tangibile sau intangibile, imaginea acestuia este similara cu cea a unui iceberg.
La suprafata sunt costurile vizibile/tangibile: rebuturi, reprocesare, inspectie, garantie. Dedesubt sunt costurile invizibile/intangibile: pierderea oportunitatilor de vanzare, intarzieri la livrare, stocuri in exces, valoarea in timp a banilor, pierderea loialitatii clientilor. Companiile remarca cu usurinta costurile tangibile. Mai provocator este sa le identifice si elimine pe cele care sunt ascunse.


COPQ este un indicator calculat ca procent din veniturile obtinute. In acest sens s-a estimat ca acele costuri tangibile precum garantia, inspectia, reprocesarea reprezinta intre 4% si 10% din fiecare leu incasat dintr-o vanzare.
In cazul costurilor intagibile, acestea reprezinta intre 20% si 35% din vanzari. Daca facem o medie a costurilor tangibile si intangibile, rezulta ca aproximativ 20% din veniturile unei companii reprezinta costul calitatii scazute a produselor, deci pierderi.

Pagina 1/2
 1 2   

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.