CMF CONSULTING SA

  |  2017-10-18

Mai este necesara evaluarea proprietatilor imobiliare pentru raportare financiara?

In contextul aparitiei de la 1 ianuarie 2016 a valorii impozabile in Codul Fiscal, multe societati isi pun intrebarea daca mai este necesara evaluarea proprietatilor imobiliare pentru raportarea valorilor juste (de piata) in situatiile lor financiare, la sfarsitul perioadei de raportare, sau se pot limita la evaluarea cladirilor pentru impozitare.

Pagina 1/2
 1 2   

La prima vedere pare o intrebare simpla, insa raspunsul la aceasta intrebare este unul complicat: depinde.
De ce depinde? Depinde de standardele contabile aplicabile si apoi depinde de politica de contabilitate a societatii.


Context din punct de vedere al politicii de contabilitate:


Standardele de contabilitate aplicabile sunt cele intrebuintate ca urmare a unei cerinte legale, dar in paralel poate exista o cerinta suplimentara de aplicare si a unor standarde de contabilitate diferite, ca o solicitare expresa a actionarilor.


In Romania, majoritatea companiilor aplica reglementarile contabile prevazute de Ministerul Finantelor Publice, reglementari cunoscute ca standarde de contabilitate romanesti (RAS). De asemenea, sunt entitati care aplica Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS). Aceste entitati sunt, de exemplu: societatile listate la bursa, bancile, societatile de asigurari, Societatile de Investitii Financiare (SIF), societatile care la cererea actionarilor raporteaza atat conform RAS, cat si IFRS sau folosesc alte standarde de raportare financiara: UK Gaap, US Gaap etc.



Context din punct de vedere al tipului de evaluare:


Inainte de 1 ianuarie 2016, majoritatea societatilor, indiferent de marimea lor, reevaluau constructiile pentru inregistrarea valorii lor in contabilitate, o data la 3 ani. Procedau astfel doar pentru a nu plati cote majorate la impozitele locale. Deci, conform standardelor de contabiliate, evaluarea la valoarea justa (evaluarea pentru raportare financiara) nu este intotdeauna obligatorie ca si politica contabila a companiei si, mai mult, chiar daca societatea alege sa-si prezinte constructiile sau proprietatiile imobiliare la valori juste, acest lucru nu este necesar din 3 in 3 ani, ci doar atunci cand apar fluctuatii ale pietei. Reevaluarile din 3 in 3 ani care s-au facut pana in 2016, practic nu reprezentau nimic din punct de vedere contabil, societatile erau obligate sa le faca si sa le inregistreze in contabilitate chiar daca nu aveau nevoie de ele, pentru ca altfel impozitele pe care le-ar fi datorat ar fi fost foarte mari.


Incepand cu 1 ianuarie 2016, reevaluarile realizate in scopul stabilirii impozitelor locale pentru persoanele juridice se fac tot din 3 in 3 ani, dar utilizand o metodologie clara, coerenta, unitara, iar cele pentru raportare financiara se fac doar daca societatile aleg drept politica de contabilitate prezentarea proprietatilor la valori juste (de piata), si chiar si atunci acest lucru este necesar doar cand exista fluctuatii pe piata. Astfel standardele de contabilitate prevad ca reevaluarea sa se faca cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere semnificativ de valoarea justa.


Codul Fiscal roman nu a inventat ceva nou incepand cu 2016 pentru ca in majoritatea tarilor, baza impozabila a proprietatilor este diferita de valoarea lor contabila (inclusiv in tari precum S.U.A. sau U.K.).


In plus, in urma alinierii reglementarilor contabile romanesti la cele internationale, sunt multe proprietati, de exemplu proprietatile imobiliare de tipul investitiilor imobiliare (ex. cladirile de birouri) pentru care in situatiile financiare valoarea lor este una singura, fara a fi necesar sa se prezinte separat valoarea terenului si a cladirii. Dar pentru stabilirea impozitelor locale, cladirile se evalueaza separat de terenuri, prin urmare situatiile contabile nu mai ofera informatii pentru a stabili o baza impozabila si din punct de vedere al impozitelor locale.

Pagina 1/2
 1 2   

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.
 

TOP COMPANII din DIRECT MARKETING SERVICES (2015)
Scoring Methodology by ERNST&YOUNG


 
#
NUME COMPANIE
SCORING TOTAL MCR
 
1 RSC SERVICII SUPORT SRL 2,3750
2 FIRE CREDIT SRL 2,3125
3 NET CONECT SRL 2,3125
4 CARESTREAM HEALTH ROMANIA SRL 2,2500
5 GLOBAL REMOTE SERVICES SRL 2,1875
6 BLUE POINT TELECOM SRL 2,1875
7 CALLPOINT NEW EUROPE SRL 2,0625
8 FINPROM SRL 2,0625
9 TARSAGO ROMANIA SRL 2,0000
10 BUW ROMANIA SRL 1,9375